“یزدان سیف ” مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران  می گوید: بین 700 تا 750 هزارتن شکر از محل تولید چغندرقند در کشور تولید می شود.

وی درباره کاهش تولید چغندرقتد درکشور گفت: قیمت گذاری در ارتباط با محصول چغندرقند سبب شد ، الگوی کشت به محصولات دیگری تغییر کند.

وی افزود: قیمت های تعیین شده برای خرید تضمینی بسیاری از محصولات از جمله چغندرقند باعث نارضایتی کشاورزان شده است.

این مقام که اظهاراتش درماهنامه “شکر” انجمن صنفی کارحانه های قند و شکر ایران منتشر شده است ، همچنین ابراز امیدواری کرد با اتخاذ سیاست های مناسب ، سطح زیر کشت محصول چغندرقند افزایش و نگرانی کشاورزان برطرف شد.

از سوی دیگر “سید جعفر حسيني” مشاور عالي نظام صنفي كشاورزي می گوید: امسال قيمت تضميني اعلام شده  برای محصولات مختلف از جمله چغندرقند مورد رضایت ما نیست .

وي با اشاره به كاهش توليد چغندرقند در سال زراعی گذشته به دلیل پایین بودن نرخ خرید  تضميني گفت: برای سال زراعی جدید قیمت پیشنهادی و آنالیز شده ما برای هر کیلوگرم چغندر 630 تومان بود که دولت قیمت را 552اعلام کرد که با نرخ پیشنهادی ما هنوز فاصله چشمگیری وجود دارد.

اين مقام مسؤول  با اشاره به پیش بینی کاهش 37 درصدی تولید شکر در سال جاری گفت : سال گذشته جمعا یک میلیون و 800 هزار تن شکر در کشور تولید شد اما پیش بینی می شود امسال این رقم به 5/1 میلیون تن برسد که با توجه به نیاز کشور به شکر بین دو تا دومیلیون و 200 هزار تن ، نیاز به واردات 500 تا 700 هزار تن کشور به کشور داریم.

حسيني با تاکید بر اینکه با توجه به قیمت اعلام شده نگران هستیم کشاورزان استقبال خوبی از کشت چغندرقند در سال جاری نکنند ، گفت: ما در حال مذاکره با وزارت جهاد کشاورزی هستیم اما بیشرین تمرکزمان درمجلس است که برای اصلاح قیمت ها ،اقدامات لازم انجام شود.