دبیرانجمن صنفی کارخانه های قند و کشور در مطلبی که درماهنامه شکر انعکاس یافته است، گفت: تاکنون برای واردات 900 هزار تن شکر ثبت شفارش شده و اولین محموله از شکرهای وارداتی درچند روز آینده به کشور حمل می شود.

وی با بیان اینکه ثبت سفارش 200 تا 250 هزار تن شکر نیز در دست اقدام است ،افزود: این میزان واردات برای تامین نیاز داخلی تا پایان تابستان سال آینده است.

“بهمن دانایی” با استقبال از حذف ارز 4200 توماني شکر و اینکه اختصاص این ارز منجر به ایجاد رانت برای عده معدودی شده است، خاطر نشان کرد: اين اقدام به نفع توليد و صنعت بوده و سبب واقعي شدن نرخ شکر مي‌شود و کارخانه ها مي‌توانند توليدات خود را با نرخ واقعي به فروش برسانند.

وی با اشاره به اینکه با حذف ارز 4200 تومانی از واردات شکر ، راهکارهای مختلفی برای کنترل بازار آن وجود دارد ، گفت: در حال حاضر شکر اثر چندانی در سبد هزینه خانوار ندارد، هم اکنون نرخ مصوب آن 4050 تومان است و پیش بینی می شود با حذف این ارز و تبدیل آن به ارز نیمایی ، قیمت شکر به 4800 تا 4900 تومان برسد.

دانایی با بیان اینکه قیمت شکر شهریور هر سال بعداز اعلام  نرخ خرید تضمیمی چغندرقند و دستمزد تعیین می شود و تا شهریورسال بعد ثابت می ماند ، اضافه کرد: با توجه به شرایط جامعه و قدرت خرید مردم این اتفاق به زودی رخ نمی دهد.

دبیر انجمن صنفی کارخانه های قند و کشور در ادامه این مطلب  یاد آور شد:  امسال میزان تولید چغندرقند در کشور با احتساب کشت پاییزه جمعا به سه میلیون و 900 هزار تن بالغ می شود.

کاهش تولید چعندرقند در کشور براساس اظهارات این عضو انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر کشوربه دلیل بروز مشکلات کشت ناشی از بارندگی های شدید عنوان شده است که در نهایت سبب کاهش تناژ محصول شده است.

بهمن دانایی می گوید : امسال عملکرد در واحد سطح به کمتر از 50 تن در هکتار کاهش یافت.