دبیر انجمن قند و شکر کشور با بیان اینکه امسال میزان تولید چغندرقند بهاره برای اولین بار برخلاف پیش بینی ها با کاهش روبرو شده است، گفت: کاهش عملکرد درهکتار دلیل افت میزان تولید این محصول است.

بهمن دانایی می گوید: میزان تولید چغندرقند بهاره در کشور به حدود سه میلیون و دویست هزار تن رسید که از مقدار        پیش بینی شده تولید این محصول بین ششصد تا هفتصد هزار تن کمتر است.

وی افزود: امسال مجموع تولید چغندرقند با احتساب کشت پاییزه به سه میلیون و نهصد هزار تن خواهد رسید.

دبیر انجمن قند و شکر کشور همچنین اضافه کرد: اواخر سال گذشته و اوایل امسال بارندگی های شدید باعث ایجاد مشکلات در کشت و در نهایت کاهش تناژ محصول شد بطوری که امسال عملکرد در واحد سطح به کمتر از 50 تن در هکتار رسید.

دانایی در ادامه اظهاراتش درباره طرح مباحثی مبنی بر احتمال حذف ارز 4200 تومانی از شکر که در ماهنامه آذرماه شکر انتشار یافته است، گفت: ما از این مساله استقبال می کنیم ، چراکه اختصاص این ارز برای واردات شکر منجر به ایجاد رانت برای عده ای معدود شده است .

وی با بیان اینکه قیمت شکر شهریور هر سال بعد از اعلام نرخ خرید تضمینی چغندرقند و دستمزد تعیین می شود و تا شهریور سال آینده ثابت می ماند، اضافه کرد: با توجه به شرایط جامعه و قدرت خرید مردم، حذف ارز 4200 تومانی به زودی اتفاق    نمی افتند وحداقل تا قبل ازسال نو شاهد چنین رخدادی نخواهیم بود.

به گفته وی برای واردات 300 هزارتن شکر ثبت سفارش شده و ارز لازم نیز برای این منظور تخصیص یافته است، گفت: شرکت بازرگانی دولتی برای حفظ ذخایراین کالای استرتژیک مقدار 500 هزارتن شکر وارد کرده است.