دبیر انجمن صنايع قند و شكر كشور با انتقاد از ارايه آمارهای نادرست در حوزه توليد چغندر قند و شكر از سوي دفترچغندر وزارت جهاد كشاورزي ، گفت: اين آمار باعث نوسان شديد در بازار و نابسامانی می شود و مسوولان را درتصمیم گیری برای تامین امنیت غذایی دچار سردرگمی می کند.

“بهمن دانایی” دراظهار نظری که درآخرین ماهنامه انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران منتشر شده است ، افزود: ارايه آمار نادرست در زمينه توليد باعث می شود ميلياردها تومان از جيب مردم به جيب دلالان سرازير شود .

دانايي با بیان اینکه درابتداي امسال گزارشی درخصوص کاهش شدید قرارداد کارخانجات قند با کشاورزان چغندرکار به وزيرجهاد كشاورزي ارایه شد، گفت: به دليل قيمت پايين نرخ خريد تضميني چغندرقند، كشاورزان اين محصول را كشت نكردند و به جاي آن گوجه فرنگي كاشت شد و دولت بناچار حجم زيادي از این محصول را خريداري کرد که اين مسائل ناشي از اطلاعات نادرستی است که برخی از مدیران دفتر چغندر وزارت جهاد کشاورزی به وزیر می دهند.

وی با اشاره به اینکه شكر يك كالاي استراتژيك است، یادآور شد: قرارداد كارخانجات قند با  کشاورزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 30 درصد کاهش یافته است و امسال توليد چغندر بهاره و پاييزه در حالت خوشبينانه به چهار تا چهار میلیون و دویست هزارتن خواهد رسید .

دبیرانجمن صنایع قندوشکر کشور درگفت وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه امسال تولید نیشکرحدود

پنج ميليون تن پيش بینی می شود، افزود: بنابراین با احتساب شکر نیشکری ، تولید شکر امسال بین یک تا یک میلیون و یکصد هزار تن خواهد بود و باقی آن باید از طریق واردات تامین شود.

اين فعال بخش خصوصي با اشاره به اينكه دفتر مربوطه در وزارت جهاد كشاورزي در اقدامي غيرمعمول آمار امسال را طي يكماه چندين مرتبه تغيير داده است، ادامه داد: مديران اين وزارتخانه درگزارشي مكتوب به وزير جهاد كشاورزي ميزان توليد چغندر قند را 5 میلیون و 900 هزارتن و میزان تولید شکر را یک میلیون و 650 هزار تن اعلام کردند ، سپس در تاريخی دیگری این میزان تولید چغندرقند را 5 میلیون و 200 هزارتن و شکر را یک میلیون و 537 هزار تن اعلام داشتند و این اقدام را برای چندین بار دیگر نیز اصلاح کردند.

وی گفت : اين درحالي است كه براساس برآورد این انجمن ، ميزان توليد شکر امسال به دشواری به یک میلیون و 100 هزارتن خواهد رسيد.

دانايي با بيان اينكه برخي از مغايرت های آماری در حوزه توليد بسيار چشمگير است، ادامه داد: اين مسأله در بازار تأثير منفي بدنبال دارد.

دبير انجمن صنفي قند و شكر با اشاره به اينكه مسؤوليت تنظيم بازار شكر را دولت در چهار سال اخیر به انجمن صنایع قند و شکر کشور واگذار كرده است، گفت: با این حال میزان واردات و برنامه ریزی خارج از اختیارات این انجمن است.

وی توضيح داد: در واقع دولت به دلیل بدهی هنگفتی که به کارخانجات داشت و این بدهی رقمی بیش از 1500 میلیارد تومان بود، واردات را به آنها واگذار کرده است.

دانايي در پاسخ به اين پرسش كه برخي مسؤولان وزارت جهاد كشاورزي و کارشناسان معتقدند که واردکنندگان به دلیل منفعتی که در واردات دارند، مایلند که آمار تولید را کم جلوه دهند تا به مقصود خود برسند ، گقت: در زمينه شكر اين مسأله صحت ندارد چون خود ما در درجه اول توليدكننده هستيم و شكرخام نيز به اندازه چغندرقند براي كارخانجات سودآور نيست.اينكه ما چغندر قند را كه توليد مان است از دست بدهيم صرفه اقتصادي ندارد. وی عنوان كرد: يك كارخانه قند بيش از هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم دارد  اما یک کارخانه تصفیه کننده شکر خام با 40 تا 50 میلیارد تومان قابل احداث است چرا بايد كسي كه هزار ميليارد تومان  سرمایه گذاری کرده از ظرفيت خود بهره نگيرد و شكر تصفيه كند؟

اين مقام مسؤول با بيان اينكه تمام اين اتفاقات ناشی از عدم تدوین یک الگوی کشت مناسب و عدم شایسته سالاری در انتصابات و بکارگماری برخی افراد غیر متخصص در حوزه های بسیار تخصصی است ، افزود: مشكل وزارت جهاد كشاورزي نداشتن كارشناسان كافي كاربلد و متخصص در حوزه تولید چغند است .