به منظور ترغیب و تشویق کشاورزان به کشت هرچه بیشترمحصول چغندرقند ، کارشناسان خواستار بازنگری درقیمت خرید تضمینی چغندرقند شدند.

درخواست بیست درصد افزایش قیمت خرید تضمینی چغندرقند از سوی انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر به وزارت کشاورزی ارایه و جهت بررسی در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت .

بازنگری برای قیمت خرید تضمینی چغندرقند در آستانه فصل کشت برای کشاورزان حائزاهمیت است  و می‌تواند در تصمیم آنان برای انتخاب نوع کشت تأثیرگذار باشد .

به اعتقاد کارشناسان  چغندر قند از جمله محصولات استراتژیکی است و کشت این محصول درسال های اخیر به دلیل پایین بودن نرخ خرید تضمینی دچار چالش‌هایی شده و خودکفایی محصول شکر را تحت تأثیر قرار داده و سبب خروج مبالغ هنگفت ارز از کشور شده است.

دبیر انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران می گوید: با توجه به بحث حذف ارز دولتی از واردات شکر و تبدیل آن به ارز نیمایی، با وزارت جهاد کشاورزی هماهنگی‌هایی را برای افزایش نرخ خرید تضمینی

در سال زراعی جاری انجام و پیشنهاد شده است که قیمت چغندر قند حداقل ۲۰ درصد افزایش یابد که این موضوع بزودی در جلسه شورای اقتصاد مطرح و در مورد آن تصمیم گیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه عادلانه بودن قیمت خرید، می‌تواند بر تصمیم کشاورزان در کشت محصول چغندرقند موثر باشد، گفت: پیشنهاد ما این بوده که قیمت چغندر قند که هم اکنون ۵۰۲ تومان است به ۶۰۲ تومان افزایش یابد که با احتساب کرایه حمل و نقل و سایر جوایز به بیش از ۷۰۰ تومان خواهد رسید.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: سال گذشته به دلیل پایین بودن نرخ خرید تضمینی و رقابتی نبودن تولید چغندر قند نسبت به برخی محصولات سبزی وصیفی، کشاورزان به کشت خربزه، هندوانه، خیار و گوجه فرنگی روی آوردند و کشت این محصولات آنقدر زیاد شد که دولت مجبور به خرید توافقی آنها شد و منابع مالی بسیاری زیادی را برای خرید این محصولات در نظر گرفت.

“بهمن دانایی “همچنین با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ میلیون دلار صرف واردات شکر بمنظور جبران کاهش کسری تولید شکر شد، تصریح کرد: کشت چغندر قند در تناوب زراعی نیز اهمیت بسزایی دارد و موجب احیای اراضی کشاورزی می‌شود.

لازم به یادآوری است، در فصل بهره برداری جاری به مقدارحدود 77 هزار تن محصول چغندرقند به ارزش اقتصادی نزدیک به 370 میلیارد ریال از کشاورزان استان خراسان رضوی و سایر استان ها خریداری و در کارخانه قند شیرین خراسان مورد استفاده قرار گرفت.

دراین دوره همچنین به همت و تلاش کارگران و کارکنان کارخانه قند شرکت صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان به میزان یازده هزارتن شکر ازمحصول چغندرقند خریداری در این واحد صنعتی استحصال شد.