براساس پیش بینی کارشناسان ، مجموع تولید چغندربهاره و پاییزه در سال زراعی جاری به حدود پنج میلیون تن خواهد رسید که یک میلیون و دویست هزار تن بیشتر از تولید سال گذشته  است.

دبير انجمن صنفي کارخانجات قند و شکر با بيان اينکه امسال با توجه به افزايش قيمت خريد تضميني چغندر قند در پايان سال 98، استقبال نسبتاً بهتري از کشت اين محصول نسبت به سال گذشته شده است،گفت: براساس آخرين آمار گزارش شده از سوي کارخانجات تا سي فروردين ماه، 56 هزارهکتار چغندر بهاره تاکنون کشت شده و اين رقم پارسال 40 هزار هکتار بوده و در سالجاري از رشد 40 درصدي برخوردار است ضمن اينکه کشت بهاره تا خرداد ادامه دارد.
بهمن دانايي در گفت و گویی اظهاراميدواري کرد: سطح زيرکشت چغندر قند در سال جاری به 80 تا 85 هزارهکتار برسدکه  اين رقم در سال گذشته حدوداً 65 هزارهکتار بوده است.

وی درباره مباحث مطرح شده مبني بر توليد 8 ميليون تن چغندر در سالجاري گفت: امسال اين ميزان توليد محقق نخواهد شد و دستيابي به دوران طلايي توليد نيازمند الزاماتي است که در صورت رعايت اين الزامات ، طي دو تا سه سال آينده به دوران طلايي باز مي‌گرديم.

دانايي با اشاره به اينکه برداشت کشت بهاره چغندر در پاييز انجام مي‌شود، افزود: برداشت کشت پاييزه چغندر قند نيز از هفته قبل شروع شده و پيش بيني مي‌شود از محل کشت پاييزه بين 1.1ميليون تن تا يک ميليون و 150 هزارتن چغندر قند توليد شود. سال گذشته اين رقم 690 هزارتن بوده و امسال توليد چغندر پاييزه 400 هزارتن افزايش دارد.
وي در مصاحبه با خبرگزاری مهر تصريح کرد: سال گذشته مجموع توليد چغندر بهاره و پاييزه 3.8 ميليون تن بوده که امسال اين رقم به حدود 5 ميليون تن خواهد رسيد.

دانايي همچنين درباره توليد نيشکر گفت: با توجه به احياي برخي مزارع آسيب ديده از سيل، پيش بيني مي‌شود امسال بين 6 تا 6.5 ميليون تن نيشکر توليد شود که از محل اين میزان توليد،  650 هزارتن شکر و از محل توليد چغندر نيز تقريباً همين مقدار شکر توليد مي‌شود و در مجموع پيش بيني توليد شکر 1.3هزارتن است.

وزارت جهاد کشاورزي پيش از اين اعلام کرده بود: کشت پاييزه چغندر قند 18 هزار هکتار بوده که اواخر فروردين ماه جاري اين محصول برداشت خواهد شد. همچنين برنامه کشت بهاره 110 هزارهکتار است بطوری که ميزان توليد چغندر قند در سالجاري حدود هشت ميليون تن خواهد بود.