بلاتکليفی ‌کارخانه‌هاي قند با عدم اعلام نرح مصوب شکر با انتقاد روبرو شد و دبير انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر خواستار تعيين تکليف هر چه سريع‌تر قیمت این محصول براي توليد سالجاري شد.

وی با بیان اینکه با توجه به نامشخص بودن نرخ جديد مصوب شکر براي سالجاري، کارخانه‌هاي قند براي عرضه شکر بلاتکليف هستند، گفت: خريد چغندر قند پائيزه از کشاورزان آغاز شده و کارخانه‌ها بايد هر چه سريع‌تر نسبت به فروش شکر توليدي اقدام و مطالبات کشاورزان را پرداخت کنند.

بهمن دانایی با اشاره به افزايش 62 درصدي قيمت خريد تضميني چغندر قند از کشاورزان، اظهار کرد: علاوه بر افزايش قيمت خريد چغندر قند ، کارخانه‌ها با افزايش ساير هزينه‌هاي توليد روبه رو هستند و به همين دليل نياز است که هر چه سريع‌تر نرخ مصوب جديد شکر تعيين تکليف شود.

وی يادآور شد: تا سی ام  فروردين سطح زير کشت چغندرقند در کشور به 56 هزار هکتار رسيده است در حالي است که ميزان کشت چغندر در تاريخ مشابه سال قبل در حدود 40 هزار هکتار بود.

به گفته دانایی ، انتظار مي‌رود تا پايان بهار اين سطح به ميزان مطلوب‌تري برسد که امکان تامين نياز کشور را فراهم مي‌کند.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: نرخ جديد شکر بايد به ميزاني باشد که کارخانه‌ها تشويق به خريد چغندر قند از کشاورزان شوند و چرخ توليد بچرخد.

وي با تاکيد بر اينکه استقبال کارخانه‌ها از خريد چغندر موجب رونق کشت اين محصول و افزايش سطح زير کشت آن مي‌شود، افزود: اگر قيمت‌ها تعيين تکليف شود کارخانه‌ها مي‌توانند هر چه سريع‌تر شکر را به بازار عرضه کرده و با کمبود نقدينگي براي خريد چغندر قند از کشاورزان مواجه نشوند.

به گزارش منابع خبری ، دانايي پيشنهاد داد: اگر دولت نرخ مصوب را اعلام نمي‌کند اين اختيار را به کارخانه بدهد تا بر اساس ضوابط ،خود آن‌ها قيمت تعيين کنند.

وي تصريح کرد: در صورتي که قيمت گذاري مناسب براي شکر اعمال شود ،جايگزيني 10 درصد واردات با توليد داخل امکان پذير است.

این فعال اقتصادی درباره قيمت تمام شده هر تن شکر وارداتي براي کشور ضمن انتقاد از برخي محاسبات و اظهار نظرهاي غير فني در فضاهاي مجازي گفت: قيمت جهاني هر تن شکرخام در زمستان سال 98 در حدود 380 تا 400 دلار بوده و شکرهايي که در حال حاضر وارد شده است با نرخ آن زمان بوده و لذا قيمت شکر سفيد حاصل از اين شکرخام با ارز نيمائي در حدود 6200 تا 6300 تومان مي‌شود.

وي ادامه داد: درحال حاضر بهاي جهاني شکر خام به دليل شيوع ويروس کرونا و کاهش قيمت نفت تا حدود 270 تا 280 دلار تنزل کرده است.