تهدید امنیت غذایی یکی از اهداف اصلی تحریم های اقتصادی امریکا علیه کشورمان است و در چنین شرایطی نیروهای فعال درحوزه مواد غذایی وظیفه خطیری برای مقابله با این توطئه اقتصادی برعهده دارند.

درسایه فضای ایجاده شده ناشی از تحریم ها ، تهدیدهای دیگری از جمله انحصار در واردات، دلالی، قاچاق و توزیغ نامناسب از دیگر تهدیدها بشمار می آیند که امنیت غذایی کشور را در شرایط کنونی و در ابعاد وسیع تر مورد تهدید قرار می دهند.

براثر این تهدیدها، محدودیت در عرضه برخی مواد غذایی و افزایش صعودی قیمت ها در بازار مواد غذایی و کمبودها می تواند سبد غذایی خانوارها را کوچک ترکند و ضمن تهدید سلامت جسمی افراد جامعه، از لحاظ روحی نیز آسیب های جدی بر اقشار مختلف مردم وارد نماید.

“ماهنامه شکر ” وابسته به انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران در گزارشی می نویسد: فساد در شبکه توزیع مواد غذایی یکی دیگر از چالش هایی است که امنیت غذایی را مورد تهدید قرار می دهد و بازار مواد غذایی به دلیل تغییرات در نرخ ارز و افزایش قیمت مواد غذایی تولید داخل و وارداتی با عدم توازن در توزیع به واسطه احتکار مواجه شده است .

نشریه در بخشی دیگر از ادامه این گزارش می افزاید: افزایش چشمگیر قیمت ها و ترس از قحطی عاملی است که افراد را به سمت احتکار مواد غذایی سوق می دهد و ادامه این مساله کمبود مواد غذایی را دربازار این کالاها تشدید و امنیت غذایی کشور را با تهدید جدی روبرو می کند.

به نوشته ماهنامه شکر، قاچاق محصولات و کالاها حوزه مواد غذایی تولید داخل به خارج از کشور نیز یک تهدید امنیتی دیگر غذایی بحساب می آید که در اثر التهابات بازار ارز نشات گرفته از تحریم های اقتصادی امریکا، و شکاف بین نرخ دلار و ریال رخ داده است که در چنین شرایطی به منظور اجتناب از ناامنی غذایی ، صرف هزینه های بیشتر برای تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم دور از انتظار نیست.

براساس آنچه که در این گزارش آمده است، تامین امنیت غذایی در کشور یک وظیفه و مسوولیت همگانی است و شرکت صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان به عنوان یک مرکز تولیدی، می کوشد با افزایش تولید شکر و تامین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز کشور، سهم خود را در این هدف مقدس بخوبی ایفا کند.

این شرکت درسال جاری موفق شد به میزان یازده هزازتن شکر از محل چغندرقند خریداری شده استحصال کند و تلاش دارد میزان  کل تولید شکر در این واحد از محل چغندرقند و تصفیه شکر خام وارداتی به 21 هزار تن برساند تا در تامین امنیت غذایی کشور نقش موثر و تاثیر گذار خود را حفظ نماید.