شرکت صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان به رغم گذشت بیش از نیم قرن فعالیت تولیدی،هم اکنون با ظرفیت اسمی سه هزار تن مصرف روزانه چغندرو قابلیت تصفیه هشتصد تن شکر خام در روز و نیز امکان تولید شکر با “گرید دارویی” از جمله واحدهای فعال کشور به لحاظ کمیت و کیفیت بشمار می آید.
کارخانه قند شیرین توانسته است با بهره گیری از تجهیزات و سیستم های منحصر بفرد ، محصول شکر خود را با بهترین کیفیت مطابق با استانداردهای ملی وبین المللی تولید وعرضه نماید.

کارخانه قند شیرین از توانایی تولیدات جنبی دیگری از جمله تفاله خشک جهت خوراک دام ، ملاس جهت تولید خمیرمایع و الکل نیز برخوردار است .
این شرکت با بهره مندی از سیستم مدیریت کیفیت ISO9001 و نیز اخذ گواهی استاندارد محیط زیست ISO14001 و همچنین دارا بودن گواهی استاندارد ملی ایران برای تمامی تولیدات خود ، عنوان بهترین تولید کننده از لحاظ کیفیت را نیز در اختیار داشته ، بنحوی که شکر تولیدی در این شرکت با قیمت بالاتری نسبت به دیگر واحدها در استان خراسان رضوی بفروش می رسد.
شرکت صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان ( سهامی عام ) اولین دوره بهر برداری خود را درسال 1345با ظرفیت اسمی 2500 تن چغندر و تولید شکر سفید آغاز و در طی سالیان گذشته همواره در جهت افزایش ظرفیت عملی تولید کوشا بود و طی این سال ها گام های موثری نیز در این زمینه برداشته شد.
این شرکت در سال 1350 در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته و نام این شرکت در تابلوی بورس سهام ثبت گردید.
این شرکت با هدف ایجاد و بهره برداری از کارخانه شکر و قند از چغندر و تصفیه شکرخام و همچنین تهیه و تولید مواد غذایی از قبیل اداره و بهره برداری از کارخانجات کمپوت سازی و رب گوجه فرنگی و هرگونه بسته بندی قوطی سازی و تهیه و تولید انواع فرآورده های میوه جات و گوجه فرنگی و کود گیاهی و احداث سردخانه و دائرکردن اراضی زراعتی و باغات میوه و حفر چاههای عمیق بمنظور کشت و توسعه چغندرکاری و سایر امور کشاورزی و باغداری و آبیاری در سال 1342مجوز تاسیس و فعالیت دریافت کرد.
شرکت صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان در حال حاضر درچارچوب مقررات حاکم در اساسنامه شرکت ، قانون اصلاحی قانون تجارت ، قانون کار و قانون تأمین اجتماعی، سازمان بورس اوراق بهادار تهران ، وزارت صنعت و معدن و تجارت ، سازمان استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی، دستورالعمل های سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان فعالیت دارد.
عملیات بهره برداری این شرکت بدلیل تولید مواد اولیه با منشاء کشاورزی چغندر قند، یک بار در سال بوده و گردش سرمایه را هم در همان مدت در پی خواهد داشت.قند شيرين خراسان براي سال مالي منتهي به شهريور 97 ، از محل فروش محصولات ، زيان 62 توماني سال ماقبل خودرا به سود 36 توماني تبديل کرد.
“علی مهر پور لایقی ” مدیرعامل شرکت صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان با بیان اینکه ایجاد ارزش افزوده از دارایی های ارزشمند قند خراسان برای سهامداران از جمله اهداف تدوین شده است، گفت: تغییر تابلو و خروج از بازار پایه در بورس از دیگر برنامه های بسیار مهم قند شیرین خراسان بحساب می آید.

برنامه آینده شرکت

تلاش جهت استفاده از ظرفیت نهایی خط تولید در دوره بهره برداری با بالابردن میزان جذب چغندر و رسیدن به مصرف بالای 200 هزار تن در دوره بهره برداری ، استفاده از ظرفیت های خالی کارخانه بواسطه تصفیه شکرخام تا مرز35 هزار تن ، فروش صادراتی شکر به کشورهای همسایه از محل شکر سفید ترانزیتی و شکر خامی که به صورت عبور موقت وارد کارخانه شده است تا پس از طی مراحل تصفیه امکان صادرات پیدا نماید، راه اندازی مجدد خط استحصال قند از ملاس در کارخانه که باعث افزایش بهره وری خط و ضریب استحصال تا 5 درصد خواهد شد، برنامه های آینده در این شرکت است که امید می رود با فراهم شدن امکانات ، زمینه های تحقق این اهداف میسر شود.
دفتر مرکزی شرکت صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان درحال حاضر درتهران ، خیابان خرمشهر – خیابان شهید عربعلی- کوچه شانزدهم پلاک 17 مستقر بوده و کارخانه قند آن نیز درشهر مشهد مقدس مرکز استان خراسان رضوی ، کیلومتر 3 بزرگراه مشهد – باغچه واقع است.