تاكنون حدود 75 هزارهكتار قرارداد كشت چغندرقند با كشاورزان منعقد شده که 65 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نشان می دهد.

مجري طرح چغندرقند وزارت جهاد كشاورزي با بيان اينكه ما در ابتداي اسفندماه براي اين منظوراقدام كرديم و به دليل شيوع ویروس كرونا در اواخر اسفند اين امر تصويب و اعلام شد، گفت: تاکنون حدود  75 هزارهكتار قرارداد كشت با كشاورزان منعقد شد.

اين مقام مسؤول عنوان كرد: سطح سبزمزارع چغندرقند نيزتاكنون نسبت به مدت مشابه سال قبل 4500هكتار بيشتراست.

“پیمان حصادي” با بيان اينكه امسال برنامه كشت چغندر قند بهاره 110 هزارهكتار است، اضافه كرد: تمام تلاش براين است كه برنامه به طور كامل اجرايي شود و باتوجه به شرايط مطلوب تولید پیش بینی می کنیم اين برنامه محقق شود.

وي در گفت و گویی که درماهنامه شکرمنتشرشده است، اضافه كرد: بروز سرما، تگرگ و در برخي مناطق بارندگي ها باعث وقوع سيلاب شده  و به برخي از مزارع توليد خساراتي را وارد كرده كه ميزان اين خسارات هنوز برآورد نشده اما باتوجه به اينكه هنوز فصل كشت تمام نشده، كشاورزان می توانند در همان مناطق مجددا کشت را انجام دهند.

وی ميزان توليد چغندر قند پاييزه وبهاره درسال گذشته را حدود سه میلیون و 829 هزار تن اعلام کرد و گفت: كشت پاییزه چغندرقند درسال جاری 18 هزارهکتار بود که کاربرداشت محصول از اواخر فروردین ماه امسال آغاز شده و برنامه کشت بهاره 110هزارهکتار است که میزان قرارداد کشت بهاره درسال گذشته 67 هزارهکتار بود.

حصادی پیش بینی کرد میزان تولید چغندرقند درسال جاری درمجموع به حدود 8 میلیون تن برسد.

مجری طرح چغندرقند وزارت کشاورزی با اشاره به افزایش نرخ خرید تضمینی چغندرقند دراسفند 98 گفت: قیمت چغندرقند بهاره و پاییزه با احتساب کرایه حمل امسال به ترتیب 61 و 62 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه عقب ماندگی طرح خودکفایی شکر طی سه سال آینده جبران می شود، گفت: با احداث کارخانه در جنوب کشور سال 1403 خودکفایی در تولید شکر محقق خواهد شد.

وی گفت: عقب گرد در برنامه خودکفایی شکر یکی از مهم ترین اتفاقات سال گذشته در بخش کشاورزی بود و قیمت پایین چغندرقند دراین سال موجب شد کشاورزان از کشت این محصول استراتژیک خودداری کنند و به جای آن صیفی جات ازجمله گوجه فرنگی به کارند.

به گفته مسوولان وزارت جهاد کشاورزی نیاز کشوربه شکرحدود دو میلیون و دویست هزار تن است ، درحالی که درسال گذشته تنها یک میلیون تن شکردرکشور تولید شد.