وضعیت قند و شکر در ایران در شروع سال جاری ( 99)  در دو راهی استقلال و خودكفايي و توجه به توليد داخل و يا از دست رفتن زحمات چندین ساله و شروع وابستگي تازه قرار گرفته است.

ماهنامه تخصصی انجمن صنایع قند و شکرایران درآخرین شماره چاپ سال جاری خود درگزارشی با ابرازنگرانی ازبرخی اقدامات و تلاش های منفی درقبال صنایع قند وشکردرکشورنوشـت: مديريت كلان اقتصادي وضعيتي را فراهم كرده است كه اين صنعت قديمي و اصيل كه درهمين سال های تازه سپري شده صرفه جویی ارزی 500 میلیون دلاری را از محل افزايش توليد داخلي فراهم كرد، درتله دو فريب قرار گرفته است و اگر هوشياری لازم وجود نداشته باشد، این صنعت دراين دو تله گرفتارخواهد شد.

نشریه می نویسد: یک تله را كساني تهيه و تدارك ديده اند که نگاه کوتاه مدت به مسایل دارند و تلاش می کنند  امروز خود را خوب نشان دهند و ميخواهند بگويند در دوره آنها ارزاني روی داده است و اين گروه همچنین با اشاره به وضعيت مبهم و بی تعادل بازار جهانی محصولات کشاورزی از جمله شکر می کوشند صنعت قند و شکر را در تله بیندازند و به قيمت اندكي استقلال صنعت را به خارجی ها عرضه کنند.

این منبع می افزاید: اما این افراد از شرایط آتی خبرندارند و می خواهند مسوولیت سال آخر خود را در مقام های گوناگون با عافیت طلبی به پایان برسانند و به همين دليل است كه تشويق بر واردات شكر در دستور كار قرار دارد.

” ماهنامه شکر ” درادامه این گزارش نوشت: فريب ديگر اما از طرف برخي كاسبان پشت پرده است كه نيك مي دانند برای اینکه مقاومت تولید داخلی شکر را شکسته و این صنعت را باردیگر با شرایط دشوار روبرو کنند و با استفاده از نرخ نیمایی درتلاش برای واردات شکرهستند.

منبع خبری دربخشی دیگراز این گزارش با تاکید براینکه اگر فریب ها موثر واقع شوند ، باید فاتحه صنعت قند و شکر را خواند و برای یک دوره طولانی بازهم به واردات این محصول معتاد خواهیم شد، اضافه کرد: در وضعیتی که می توان با کمی مدارا و با توضیح دادن به شهروندان ارز کمیاب را برای واردات دارو، تجهیزات پزشکی و درمانی و سایر مصارف امنیتی اختصاص داد و نباید در تله افتاد و ارز کمیاب را به واردات کالاهایی اختصاص داد که می توان آن ها را از داخل تامین و به دست آورد.

نشریه به مدیران ارشد سازمان های اقتصادی توصیه کرد درمقابل فریب واردکنندگان اندکی که می خواهند با استفاده از شرایط و با گفتن اینکه حالا که دلار نیمایی برای واردات آزاد است، هوشیار باشند.